Český výrobca patentovanej 3D magnetoterapie, viac ako 30 rokov.

MDR CERTIFIED

Skúste terapiu

Bolestivé stavy - príznaky, popis a liečba

Autor MUDr. Peter Bednarčík CSc.

Revízia

Obrázok: Bolestivé stavy
Bolestivé stavy

Kto z nás nezažil okamih, keď telo bojuje s bolesťou? Bolestivé stavy dokážu byť úporné aj „záludné“, pretože majú mnoho podôb a prinášajú rôzne obmedzenia v každodennom živote. Či už je vaša bolesť dôsledkom zranenia, chronického stavu alebo je pre vás záhadou, rozhodne ju nepodceňujte. Zbytočne netrpte a hľadajte riešenie.

Zistite, aké existujú možnosti, ako si uľaviť od bolestí a ďalších symptómov sprevádzajúcich rad ochorení!  Viac informácií nájdete tu.

Prejavy bolestivých stavov

  • Fyzické pocity ako je bodanie, kŕč, pálenie.
  • Obmedzenie pohybu.
  • Zvýšená citlivosť na dotyk či tlak.
  • Opuchy a začervenanie môžu bolesť sprevádzať.
  • Problémy so spánkom.
  •  Zmeny v správaní.

Bolesť znamená nepohodlie a nepríjemný pocit. Je individuálna a subjektívna, čo znamená, že sa u každej osoby môže prejavovať odlišne.

Oznámenie

Správnu diagnózu môže stanoviť iba lekár. Nevyužívajte tento či akýkoľvek iný článok na internete na stanovenie diagnózy. Neodkladajte návštevu lekára a riešte svoj zdravotný stav včas.

Bolestivé stavy - popis a príčiny

Bolesť dolnej časti chrbta či bolesť zápästia – chronická bolesť môže postihnúť akúkoľvek časť tela
Bolesť dolnej časti chrbta či bolesť zápästia – chronická bolesť môže postihnúť akúkoľvek časť tela

Bolesť, bolestivé stavy – čo to je?

Ide o signál z nervovej sústavy, ktorý značí, že v tele je niečo v neporiadku. Môže sa objaviť na konkrétnom mieste alebo časti tela, ale výnimkou nie je ani bolesť celého tela. Bolestivé stavy majú rôznu podobu, intenzitu aj dobu trvania.[1]

Typy bolesti

Lower back pain or wrist pain - chronic pain can affect any part of the body
Na hodnotenie bolesti sa zvyčajne používa desaťbodová stupnica. 0 znamená stav bez bolesti a stupeň 10 predstavuje najhoršiu možnú bolesť.

Všeobecne sa označuje ako akútna alebo chronická. Môže mať rôzny charakter – ostrá, tupá, pálčivá, pulzujúca, bodavá, zvieravá, vystreľujúca. Môže sa k nej pridávať pocit brnenia, mravčenia alebo slabosť.

Intenzita bolesti sa najčastejšie hodnotí na desaťbodovej stupnici – 0 znamená stav bez bolesti a stupeň 10 predstavuje najhoršiu možnú.[2]

Existujú aj iné hodnotiace stupnice, ako napríklad Melzackova stupnica bolesti, ktorá hodnotí bolesť podľa intenzity: mierna, nepríjemná, intenzívna, silná, neznesiteľná, a používa súvisiacu číselnú stupnicu bolesti so stupňami 1-5 (pričom 1 znamená miernu bolesť a 5 neznesiteľnú bolesť).

Akútna a chronická bolesť

Akútna (krátkodobá) bolesť je reakciou organizmu na nejaký náhly podnet a býva ostrá a intenzívna. Môže trvať niekoľko minút alebo dní. Netrvá dlhšie ako niekoľko týždňov. Odznie vo chvíli, keď je vyriešená alebo vyliečená jej príčina.[3]

Chronická (dlhodobá) bolesť trvá dlhšie ako 12 týždňov. Môže pretrvávať alebo sa opakovane vracať aj počas niekoľkých rokov napriek liečbe či ošetrovaniu.[4]

Príčiny bolesti

Bolesti chrbta môžu súvisieť s ochorením chrbtice či artritídou
Bolesti chrbta môžu súvisieť s ochorením chrbtice či artritídou

Môže mať rôzne príčiny:

  • drobné zranenia (rezanie, pichnutie),
  • väčšie úrazy (zlomeniny, pomliaždenie, vykĺbenie, popáleniny a pod.),
  • akútne alebo chronické ochorenia,
  • degeneratívne procesy,
  • lekárske zákroky.[5],[6]

Môžu mať psychosomatický pôvod. V takom prípade nie je spôsobená výhradne zranením či chorobou, ale podieľa sa na nej aj psychika pacienta (napr. stres, úzkosť či depresia). [7]

Medzi najbolestivejšie diagnózy patria:

  • artritída (najčastejším príznakom je bolesť kĺbov),
  • fibromyalgia (hlavným symptómom je bolesť svalov),
  • ischias (pacienti udávajú bolesť sedacieho nervu),
  • ochorenie chrbtice (napríklad výhrez medzistavcovej platničky, ktorý spôsobuje bolesť chrbta),
  • migréna (špecifická bolesť hlavy).

Sú však bežným javom aj pri ochorení srdca (bolesť na hrudi) a mnohých ochoreniach pohybového aparátu (bolesť ramena, bolesť bedrovej chrbtice, bolesť kolena či bolesť bedra). Chronická bolesť sa môže objavovať pri cukrovke, ktorú sprevádzajú bolesti nôh.[8]

Medzi bolestivé stavy patria aj bolesti brucha, bolesť zubov a čeľuste či rastové bolesti.[9]

Diagnostika

Bolesť v nohách – pri diagnostike sa využíva vyšetrenie aktivity svalov
Bolesť v nohách – pri diagnostike sa využíva vyšetrenie aktivity svalov

Bolesť sama o sebe nie je diagnózou. Ide o príznak nejakého ochorenia, preto je dôležité hľadať príčinu bolestivého stavu. Ide o subjektívnu záležitosť, každý pacient ju vníma inak a diagnostika môže byť najmä pri chronickej bolesti náročná. Čo nasleduje, ak sa s bolesťou vydáte k lekárovi?

  • Lekár sa bude pýtať na všetko, čo ste o nej schopní povedať – kde a ako často sa objavuje, aká je silná a ako veľmi ovplyvňuje váš každodenný život. Dôležité je vypozorovať, čo ju zhoršuje a kedy naopak ustáva.
  • U lekára nezabudnite uviesť, či ste v minulosti prekonali nejaké závažné choroby, úrazy alebo operácie a či užívate nejaké lieky.
  • Po rozhovore s lekárom prichádzajú na rad rôzne vyšetrenia.

K základným vyšetreniam patrí laboratórny rozbor krvi a moču, fyzikálne vyšetrenie (pohľad, pohmat, počúvanie, poklep) a rôzne zobrazovacie metódy (röntgen, magnetická rezonancia, počítačová tomografia). Podľa typu ťažkostí môže lekár odporučiť rôzne neurologické vyšetrenia, kontrolu aktivity svalov a reflexov alebo ďalšie špecializované vyšetrenia.[10]

Vedeli ste ?

  • Liečba chronickej bolesti, pri ktorej sa kombinujú rôzne liečebné postupy, zvyčajne zmierni bolesť o 30 %.[11]
  • Fyzická aktivita pomáha pri bolestivých stavoch vďaka uvoľňovaniu endorfínov (hormóny, ktoré vyvolávajú pocit pohody a zmierňujú bolesť).[12]
  • V západných krajinách udáva chronickú bolesť až 25 % dospelej populácie.[13]

Komplikácie pri neliečení

Neliečenie bolestivých stavov môže viesť k celému radu komplikácií. 

  • Akútna, ktorá nie je liečená, sa môže stať chronickou.
  • Dlhodobá môže viesť k oslabeniu svalov.
  • Chronická  môže mať významný vplyv na psychické zdravie.
  • Ak sa rieši iba liekmi proti bolesti, môže to v niektorých prípadoch viesť k závislosti.
Chronická bolesť

Chronická bolesť

Oslabenie svalov

Oslabenie svalov

Psychické komplikácie

Psychologické komplikácie

Závislosť na liekoch

Závislosť na liekoch

Oznámenie

Odporúčame neodkladať liečbu bolestivých stavov

Neodkladajte liečbu bolestivých stavov, a ak máte akékoľvek zdravotné ťažkosti alebo pochybnosti o svojom zdravotnom stave, navštívte odborného lekára. Predídete tak zbytočným zdravotným komplikáciám.

Terapia bolesti

Liečba bolestivých stavov závisí predovšetkým od pôvodu bolesti. Príčina, najmä chronickej, ale nemusí byť vždy zrejmá, preto lekári bežne kombinujú rôzne spôsoby terapie. Pokiaľ nemožno odhaliť alebo vyriešiť príčinu chronickej bolesti, liečba sa zameriava na jej zmiernenie a na podporu kvality života. Pri liečbe bolestivých stavov je nutné prihliadať aj na psychický stav, pretože úzkosť, stres alebo depresia môžu zhoršovať chronickú bolesť.

V terapii sa využívajú:

  • lieky,
  • režimové opatrenia,
  • rôzne druhy terapií.
Oznámenie

Pozor

Liečbu bolestivých stavov môže určiť iba lekár po zvážení Vášho celkového zdravotného stavu. Nevyužívajte preto tento článok ako návod na liečebný postup, ten môže stanoviť iba lekár.

Lieky na bolesť

Najčastejšie využívanými liekmi sú :

  • antikonvulzíva (známe ako antiepileptiká), ktoré dobre pôsobia na chronickú bolesť,
  • protizápalové lieky
  • analgetiká a silné lieky proti bolesti (opioidy).
  • kortikosteroidy
  • lieky na uvoľnenie svalov.

Lekári bežne predpisujú tiež antidepresíva. Sedatíva sa uplatňujú pri súbežných poruchách spánku či úzkosti.

Ďalšou možnosťou je lekárske konope. Pri dlhodobom užívaní liekov je nutné zohľadniť možné nežiaduce účinky a vzájomné pôsobenie s ďalšími užívanými liekmi.[14]

Bolestivé stavy - režimové opatrenie

V liečbe hrajú dôležitú úlohu štyri základné režimové opatrenia.

  • Pokúste sa minimalizovať stres. Existujú rôzne meditačné techniky či dychové cvičenia.
  • Nebráňte sa pohybu. Nenáročné aktivity, ako je chôdza alebo plávanie môžu zmierniť jej intenzitu.
  • Jedzte zdravo. Vyvážená strava s dostatkom potravín, ktoré tlmia zápal, prispieva k regenerácii organizmu.
  • Dbajte na spánok. Bez dostatočného množstva kvalitného spánku reaguje organizmus horšie na bolesť aj ďalšie podnety.[15]

Aká terapia môže pomôcť s bolesťou?

Liečba  je často začarovaným kruhom. Bolesť prináša obmedzenia v pracovnom živote aj v bežných každodenných aktivitách, čo nezriedka vedie k rozvoju depresívnej poruchy a k poruchám spánku. Takýto stav sám o sebe zhoršuje vnímanie bolesti a pacient sa tak dostáva do nepríjemnej špirály.

  • Kognitívno-behaviorálna terapia môže pacientov naučiť, ako zvládať bolesť.
  • Psychologické poradenstvo máva efekt najmä pri bolesti, ktorá nemá organickú príčinu.
  • Pri ergoterapii sa pacienti učia, ako správne vykonávať bežné činnosti bez toho, aby sa zhoršila.
  • Fyzioterapia podporuje hybnosť, pružnosť a svalovú silu a rôznymi metódami prispieva k dobrému stavu pohybovej a nervovej sústavy.[16]

Alternatívne možnosti liečby bolesti

Alternatívne metódy liečby môžu priniesť v kombinácii s ďalšími vyššie uvedenými postupmi úľavu od bolesti. Hoci neodhalia jej príčinu, majú potenciál významne zlepšiť kvalitu života pacientov s chronickou bolesťou.

  • Akupunktúra môže podľa najnovších poznatkov zmierniť najmä bolesti v spodnej časti chrbta a bolesť kĺbov pri artritíde.
  • Masáže majú síce krátkodobý efekt, ale prinášajú úľavu od bolesti a majú relaxačný účinok.[17]
  • V rámci aromaterapie sa využívajú esenciálne oleje a ich pozitívne účinky na telo i náladu. Využívajú sa pri masážach, kúpeľoch alebo inhalácii.
  • Existujú rôzne psychologické postupy zamerané na porozumenie vlastnému telu, upokojenie či nácvik správneho dýchania.[18]

Prevencia a samoliečba

Chronická bolesť často súvisí s chorobami, ktorých výskyt je možné minimalizovať vhodnou prevenciou. Za preventívne opatrenia možno preto považovať napríklad:

  • správnu hmotnosť bez nadváhy či obezity,
  • obmedzenie alebo ukončenie fajčenia,
  • pravidelnú fyzickú aktivitu,
  • dodržiavanie zásad ergonómie v práci aj vo voľnom čase,
  • starostlivosť o duševné zdravie.

V rámci samoliečby a hľadania vhodného spôsobu úľavy od bolesti je možné vyskúšať rôzne naťahovacie cviky, studené či teplé obklady a individuálne relaxačné techniky.[19]

Životný štýl pri bolesti

Zmena životného štýlu môže pri bolestivých stavoch znamenať zásadný prielom v doterajšej liečbe. Oplatí sa rovnocenná starostlivosť o telo aj o dušu, pretože pri chronickej bolesti sú tieto dve zložky silne prepojené.

  • Nezabúdajte na základné veci, ako je kvalitný spánok, odpočinok od práce či pozitívne myslenie.
  • Nesnažte sa stihnúť za všetkých okolností všetky povinnosti a pokúste sa stanoviť si priority.
  • Alkohol nie je vhodný spôsob, ako uľaviť od bolesti, naopak ju môže zhoršovať a spôsobiť ďalšie problémy.

Zdravá strava a pravidelný pohyb sú pre telo preukázateľne prospešné. S konkrétnymi zmenami jedálnička môže pomôcť nutričný terapeut, s vhodným cvičením fyzioterapeut alebo osobný tréner.[20],[21]

Oznámenie

Dôležité upozornenie pri riešení bolestivých stavov

  • Môžu mať akútnu alebo chronickú formu.
  • Na stanovenie vhodnej liečby bolesti je nutné zistiť jej príčinu. Pokiaľ nie je pôvod bolesti možné odhaliť, terapia sa sústredí na zmierňovanie bolesti.
  • Pri chronickej bolesti sa väčšinou kombinujú rôzne spôsoby liečby – napríklad lieky a režimové opatrenia.

Zhrnutie a odporučenie pri riešení bolestivých stavov

1.

Navštívte lekára

Liečbu bolestivých stavov vždy určuje lekár na základe celkového vyšetrenia, zhodnotenia vášho zdravotného stavu a po stanovení presnej diagnózy.

2.

Kauzálna liečba bolestivých stavov

Po celkovom vyšetrení vám lekár odporučí liečbu príčiny bolestivých stavov. V súvislosti s tým vám tiež odporučí prípadnú úpravu životného štýlu a ďalší postup riešenia.

3.

Tlmenie bolestí, opuchov a riešenie zápalov

Symptomatická liečba je zameraná na prejavy alebo príznaky (symptómy) ochorenia. Takáto liečba vám môže výrazne zlepšiť kvalitu života a v priebehu ochorenia podporiť komplexnú liečbu.

Zdroje, odkazy a literatúra

[1] Laguipo A. Chronická bolesť: 20 najbolestivejších stavov. News-Medical, 7. September 2023. K dispozícii na: https: //www.news-medical.net/health/Pain-Acute-Pain-Chronic-Pain-20-Most-Painful.aspx

[2] Chronická bolesť. Clevelandská klinika, 1. September 2021. K dispozícii na: https: //my.clevelandclinic.org/health/diseases/4798-chronic-pain

[3] Čo je akútna bolesť. Medzinárodná asociácia pre štúdium bolesti. K dispozícii na: https: //www.iasp-pain.org/resources/topics/acute-pain/

[4] Chronická bolesť. NHS inform, 10. Máj 2023. K dispozícii na: https: //www.nhsinform.scot/illnesses-and-conditions/brain-nerves-and-spinal-cord/chronic-pain

[5] Laguipo A. Chronická bolesť: 20 najbolestivejších stavov. News-Medical, 7. September 2023. K dispozícii na: https: //www.news-medical.net/health/Pain-Acute-Pain-Chronic-Pain-20-Most-Painful.aspx

[6] Chronická bolesť. Clevelandská klinika, 1. September 2021. K dispozícii na: https: //my.clevelandclinic.org/health/diseases/4798-chronic-pain

[7] Chronická bolesť. Clevelandská klinika, 1. September 2021. K dispozícii na: https: //my.clevelandclinic.org/health/diseases/4798-chronic-pain

[8] Laguipo A. Chronická bolesť: 20 najbolestivejších stavov. News-Medical, 7. September 2023. K dispozícii na: https: //www.news-medical.net/health/Pain-Acute-Pain-Chronic-Pain-20-Most-Painful.aspx

[9] Laguipo A. Chronická bolesť: 20 najbolestivejších stavov. News-Medical, 7. September 2023. K dispozícii na: https: //www.news-medical.net/health/Pain-Acute-Pain-Chronic-Pain-20-Most-Painful.aspx

[10] Chronická bolesť. Clevelandská klinika, 1. September 2021. K dispozícii na: https: //my.clevelandclinic.org/health/diseases/4798-chronic-pain

[11] Chronická bolesť. Clevelandská klinika, 1. September 2021. K dispozícii na: https: //my.clevelandclinic.org/health/diseases/4798-chronic-pain

[12] 11 tipov pre život s chronickou bolesťou. WebMD, 14. Január 2023. K dispozícii na: https: //www.webmd.com/pain-management/11-tips-for-living-with-chronic-pain

[13] Chronická bolesť. Clevelandská klinika, 1. September 2021. K dispozícii na: https: //my.clevelandclinic.org/health/diseases/4798-chronic-pain

[14] Chronická bolesť. Clevelandská klinika, 1. September 2021. K dispozícii na: https: //my.clevelandclinic.org/health/diseases/4798-chronic-pain

[15] Chronická bolesť. Clevelandská klinika, 1. September 2021. K dispozícii na: https: //my.clevelandclinic.org/health/diseases/4798-chronic-pain

[16] Chronická bolesť. Clevelandská klinika, 1. September 2021. K dispozícii na: https: //my.clevelandclinic.org/health/diseases/4798-chronic-pain

[17] Rushlow A. Chronická úľava od bolesti: nové spôsoby liečby. WebMD, 17. Máj 2016. K dispozícii na: https: //www.webmd.com/pain-management/features/chronic-pain-relief-new-treatments

[18] Chronická bolesť. Clevelandská klinika, 1. September 2021. K dispozícii na: https: //my.clevelandclinic.org/health/diseases/4798-chronic-pain

[19] Chronická bolesť. Clevelandská klinika, 1. September 2021. K dispozícii na: https: //my.clevelandclinic.org/health/diseases/4798-chronic-pain

[20] Chronická bolesť. Clevelandská klinika, 1. September 2021. K dispozícii na: https: //my.clevelandclinic.org/health/diseases/4798-chronic-pain

[21] Chronická bolesť. NHS inform, 10. Máj 2023. K dispozícii na: https: //www.nhsinform.scot/illnesses-and-conditions/brain-nerves-and-spinal-cord/chronic-pain

Ako tlmiť bolesti, opuchy a riešiť zápaly? Vyskúšajte aplikáciu 3D magnetoterapie
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.